Affiliate marketing se v České republice stává čím dál oblíbenější součástí marketingového mixu mnoha firem i podnikatelů a patří mezi nejčastější způsoby monetizace webu. Při jeho správném nastavení vám může tento propagační kanál zvýšit prodeje až o desítky procent. Jak affiliate marketing funguje a jaké jsou jeho hlavní přednosti?
Oboustranně výhodný vztah
Affiliate marketing je zjednodušeně forma provizního systému. Jeho základem je spolupráce mezi vaším e-shopem a affiliate partnery. Úkolem partnera je propagovat váš produkt či službu na své platformě, kterou bývá nejčastěji webová stránka, sociální sítě a podobně. Touto cestou se vám může podařit zvýšit návštěvnost a prodej vašeho e-shopu. Zároveň se váš produkt či značka dostane k uživatelům, kteří by na ně za normálních okolností na internetu nenarazili. Největší výhodou affiliate partnerství je, že provize vyplácíte až na základě uskutečněné konverze, tedy nejčastěji za dokončený nákup. Vaši affiliate partneři jsou díky tomu maximálně motivováni k tomu, aby vám přivedli nakupující zákazníky. Vy na druhé straně platíte za marketing pouze tehdy, když dojde k prodeji vašeho zboží. Existuje zde tedy přímá úměra mezi vaším výdělkem a náklady na propagaci.
Kvalita vítězí nad kvantitou
Známé Paretovo pravidlo platí v případě affiliate partnerství ještě více než v jiných sférách marketingu. Podle této zásady vám 80 % zisku přinese 20 % vašich partnerů. Na to je třeba myslet již ve chvíli, kdy se chystáte s affiliate marketingem začít. Své affiliate partnery si vybírejte tak, aby pro vás byli relevantní, tedy aby zasahovali vaši potenciální cílovou skupinu. Pokud prodáváte softwarový nástroj, nejspíš vám příliš konverzí nepřinese propagace na blogu o vaření. Pokud jste ale prodejcem nádobí či autorem kuchařky, bude pro vás tento kanál s vysokou pravděpodobností fungovat.
Základem je provize
Affiliate marketing funguje na bázi provizního systému, a tak je správné nastavení provizí mezi obchodníkem a partnery alfou a omegou úspěchu. Správná výše provize je taková, která na jedné straně nezruinuje váš marketingový rozpočet a na straně druhé bude dostatečně vysoká, aby motivovala partnery k zapojení do vašeho affiliate programu. Provize se nejčastěji určují buď pevnou částkou za nákup nebo určitým % z celkové ceny objednávky. Své zboží můžete také podle různého klíče (např. výše marže, hodnota) rozdělit do několika skupin, na které se budou vztahovat různé výše provizí. Abyste své partnery co nejvíce podpořili v jejich snaze prodávat vaše produkty, je také vhodné postupně zvyšovat provize těm nejúspěšnějším z nich, případně vyplácet provize i za další nákupy jimi získaného zákazníka.
Aby popsaný provizní systém fungoval, je třeba zajistit bezchybné měření konverzí. V praxi vypadá proces tak, že partner neboli publisher umístí na svůj web či sociální sítě banner či speciální odkaz, který zákazníka po kliknutí přesměruje na web e-shopu. Speciální software pak zajistí přesné měření konverzních aktivit. Za základě těchto měření se pak vyplácejí provize.
Jak začít s affiliate marketingem
Vlastní systém
Finančně i časově nejnáročnější cestu představuje spravování affiliate kampaní pomocí speciálního softwaru. Pokud máte velmi specifické zboží a máte na systém vysoké technické požadavky, můžete si nechat affiliate software vyvinout na míru. Tato varianta je zpravidla velmi drahá a zabere hodně času. Můžete si však ušetřit oboje a jednoduše si koupit či pronajmout některý z komerčních affiliate systémů. V České republice je nejznámější tuzemský nástroj Affilbox.
Zde je nutné poznamenat, že pokud si chcete affiliate kampaně spravovat svépomocí, počítejte s tím, že tato činnost bude vyžadovat hodně času. Kromě technického nastavování kampaní bude na vašich bedrech propagace vašeho affiliate programu, výběr a následná péče o partnery, zajišťování fakturace a další aktivity. Aby affiliate marketing přinesl kýžené výsledky, vyplatí se vytvořit pozici affiliate manažera. Ten se postará o to, aby váš affiliate program splnil svůj cíl, tedy zvyšoval prodeje a tržby.
Zapojení do affiliate sítě
Druhou možností je využití affiliate sítě. Ta funguje jako platforma sdružující velké množství affiliate partnerů jako jsou provozovatelé webů, správci fór a skupin na sociálních sítích či influenceři. Největší předností tohoto řešení je jeho jednoduchost. Provozovatel affiliate sítě na profesionální úrovni zajistí správné nastavení, vytváření a rozvíjení vašich affiliate kampaní. Zároveň se postará o výběr relevantních partnerů, komunikaci s nimi a samozřejmě také o měření konverzí a následnou fakturaci. Nevýhodou tohoto řešení je, že probíhá skrze zprostředkovatele, který za své služby spolkne část provize. Je tedy nutné počítat s provizí jak pro partnera, tak pro affiliate síť.
Propagace na affiliate webech
Úplně nejpohodlnější cestou, jak rozjet affiliate marketing, jsou specializované affiliate weby, které cílí na úzkou skupinu zákazníků se zájmem o určité zboží či téma. Provozovatelé těchto webů na svých stránkách propagují produkty různých e-shopů, budují zákaznickou základnu a vytvářejí vlastní obsah zaměřený na svou cílovou skupinu. V praxi to funguje tak, že se zákazník ze specializovaného affiliate webu proklikne na web e-shopu, kde uskuteční nákup. Majitel e-shopu následně vyplatí affiliate webu provizi na základě předem domluveného provizního systému. Jako příklad lze jmenovat vyhledávač módy a sportovního vybavení Modio, který přehledně a na jednom místě sdružuje nabídky stovek e-shopů i kamenných prodejen.
Zvyšte své tržby i povědomí o značce
Ať už se do affiliate marketingu pustíte vlastní cestou nebo využijete affiliate síť či specializované weby, při správném nastavení kampaní dosáhnete zvýšení počtu objednávek a tím i zisku a tržeb. Přes všechny výše uvedené přednosti je propagace zboží skrze affiliate partnery v Česku stále ještě poměrně málo používanou formou marketingu. Využijte této situace a začněte prodávat přes affiliate partnery co nejdříve.