První důležitá otázka je – Proč bych vlastně měl začít s Podcastem? (tohle samozřejmě přeskočí ti, kteří prostě a jednoduše začít chtějí!)
Pokud máte tendenci tvořit nějaké hodnoty, nějaký obsah, tak si vždy musíte klást otázku, kde se nachází a jaké je publikum, na které chci daný obsah cílit. Co se čistě obsahu týče, tak je téměř vždy cílovka rozprostřena v různých platformách. Někdo totiž rád čte krátké texty (Twitter), někdo delší (Kniha, Blog, Facebook), někoho spíš zaujme vizuální obsah (Instagram) nebo video (Youtube). No a světe div se, někdo rád poslouchá mluvené slovo. V dnešní době nejčastěji z důvodu úspory času (pustím si na cestě do práce, v autě, když jdu se psem, jedu na dovolenou atp.) – jak distribuovat takový obsah? Podcast.
Jelikož existuje tolik možností, měli byste svůj obsah škálovat tak, aby byl vhodný pro více platforem. Respektive jej distribuovat pro každou platformu dle toho, na co jsou na ní uživatelé zvyklí.
Příklad: Chci zasáhnout co největší množství lidí. Natočím na youtube rozhovor s někým zajímavým. Audio použiji pro podcast. Rozhovor přepíši do článku na blog, který poté sdílím na facebooku. Vytáhnu zajímavou myšlenku a udělám z toho „quotes“ na Instagram, vystříhnu krátké video a hodím ho s vtipným komentářem na Twitter. Jeden typ obsahu tak můžeme distribuovat ve více kanálech a oslovit tak více lidí.
Proces, který uvádíme v příkladu, je extrémně časové náročný. Z dlouhodobého hlediska se však zejména při budování brandu vyplatí (zkuste si najít Garyho Vee a inspirujte se…).
Oklikou ale zpět k Podcastu. Jedná se o ideální způsob, jak doručit svůj obsah těm, kteří obsah nejraději konzumují „do uší“. Jelikož jedním z největších problémů dneška je nedostatek času a neustálý spěch, dává Podcast extrémní smysl. Nemusím vysedávat u videa, číst dlouhý článek atp. Cestou v autě si jednoduše pustím to, co mě zajímá. Na otázku, proč vlastně s podcastem začít, je tedy extrémně jednoduchá odpověď – protože trend jde tímto směrem (podívejte se na ohromnou oblibu podcastů v USA) a určitá část vaší cílovky to ocení!
Jak tedy začít, když už vím, že to má smysl?
1. Výběr tématu
V tomto bodě je samozřejmě velice obtížně radit to, jakým směrem byste měli svůj podcast vést. Vždy záleží na tom, jaké jsou vaše cíle. Můžete jej koncipovat jako denní souhrn aktuálního dění, prezentování vlastních názorů na takřka cokoli, odbornou poradnu, rozhovory se zajímavými lidmi, mentoring, life-coaching atp. Možností je velká řada, ale ještě před tím, než se pustíte do samotných příprav, měli byste mít jasno v tom, jakou strategii zvolíte.
2. Vybavení
Pokud chcete jít low-cost a nezáleží vám tolik na kvalitě zvuku, můžete samozřejmě nahrávat třeba i přímo do vašeho chytrého telefonu (například skrze aplikaci Anchor, kterou zmiňujeme v části „distribuce“). Předpokládáme ale, že chcete svůj podcast dělat co nejkvalitněji, profesionálně. Proto se nevyhnete pořízení kvalitního Mikrofonu. Kromě něj vám postačí PC/Notebook a pár sw nástrojů (viz další bod).
Jak vybrat vhodný mikrofon?
- Důležité je dobře znát prostředí, ve kterém budete podcast natáčet. Jde především o okolní hluk. Pokud je velký, budete muset sáhnout hlouběji do kapsy, aby mikrofon uměl odbourávat co nejlépe zvuky, které nejsou součásti např. rozhovoru. Ideální ale je, když si pro nahrávání vyberete klidnou místnost, ve které se ideálně nebude rozléhat ozvěna.
- Aby byla práce s podcastem co nejjednodušší (zejména jeho nahrávání), doporučujeme se dívat po USB Mikrofonech a ideální jsou dle nás kondenzátorové mikrofony (je vždy uvedeno v popisu). Pozorně určitě čtěte veškeré informace, které mluví o odbourávání vnějších (nechtěných) zvuků.
- Můžeme doporučit: Pro náš podcast jsme šli cestou rovnováhy mezi kvalitou a cenou. Na začátek jsme nechtěli dávat velké tisíce za vybavení, a proto jsme se i po projetí několika recenzí rozhodli pro TENTO mikrofon. Výsledek nás za tu cenu opravdu překvapil. Jen v dobrém!
- Možností je samozřejmě spousty, vždy je dobré to konzultovat s někým přímo z obchodu nebo s někým, komu v oblasti audia důvěřujete.
3. Relizace
Pokud již máte mikrofon, tak jej jednoduše připojíte k vašemu notebooku a máte na půl vyhráno. Otestujte zvuk a pokud je vše ok, můžete se pomalu vhrnout na natáčení. Jaký vybrat nástroj? Jedním z nejrozšířenějších free nástrojů pro Windows je Audacity, kde můžete jak přímo nahrávat, tak lehce i záznam editovat, přidávat další zvukové stopy atp. Osvědčil se nám a jeho správa je opravdu extrémně jednoduchá. Následně můžete vyexportovat v požadovaném formátu a nahrát jej přímo na Podcastový hosting (viz distribuce) a skrze něj distribuovat na další kanály. Pro zařízení od Applu je nejčastěji využíván nástroj Garageband.
4. Distribuce
Jakmile vytvoříme svůj první podcast (z bodů výše je jasné, že se nejedná o nic složitého), potřebujeme logicky nějaký nástroj pro distribuci. Pro tu slouží takzvané Podcastové hostingy, kde si můžete založit profil, nahrávat své podcasty (připadně podcast nahrávat přímo v rozhraní daného hostingu), editovat informace o konkrétním kanálu a dílu a zároveň distribuovat na všechny kanály typu Spotify, Podcasty (apple) atp. Většina těchto služeb jsou placené, stejně jako různé pluginy do WordPressových webů. Proč ale platit, když existuje extrémně uživatelsky přívětivý hosting, který zároveň nabízí vše zdarma! Jmenuje se Anchor a zdarma je proto, že vydělává na tom, že si bere určité procento z případných sponzoringů, které mohou externí uživatelé vašemu podcastu udělit. Máte tedy vše zdarma, můžete na podcastu vydělat a vše zvládnete v pár minutách.
Stačí si pouze založit účet, který je zdarma. Vyplnit informace o vašem podcastu, ideálně včetně nějaké úvodní grafiky a následně nahrát své první intro. Tím zaktivujete váš kanál, který do několika dní Anchor dokáže sám rozdistribuovat napříč nejznámějšími platformami. Pokud to chcete urychlit a dostat se například na Spotify rychleji, stačí když půjdete na stránku Spotify věnovanou podcasterům a propárujete váš RSS feed (odkaz máte v nastavení Anchor účtu) s účtem na Spotify. Jak na to? Zde je NÁVOD
Poté již stačí pravidelně budovat obsah, vkládat ho na Anchor a ten za vás automaticky rozdistribuuje dané díly na všechny platformy (skrze zmiňovaný RSS feed). Vše tedy řešíte z jednoho místa, jednoduše, rychle!
5. BAVTE SE!
Důležité je, aby vás i vaše posluchače tvorba bavila! Až potom mohou přijít i další výsledky.
Pokud chceš vidět, jak to děláme (začínáme) my, můžeš nás sledovat třeba na Spotify!