Projděte si pár webových stránek a garantuji vám, že na mnoha z nich naleznete tlačítka pro sdílení obsahu webu na sociální sítě. Subjektivně jsem se zamyslel nad tím, zda bych někdy něco takového udělal. Z mé osobní zkušenosti vím, že když už mě nějaký článek nebo produkt zajímá, nasdílím jej přímo někomu, u koho si myslím, že by mohl sdílet stejné nadšení jako já nebo by se mu to mohlo nějak hodit (ať už jde o produkt, článek nebo video) pomocí vykopírované url. Proč tedy tolik vývojářů a provozovatelů online projektů tlačí na to, aby web obsahoval „sharovací“ tlačítka. Zajímalo mě to na tolik, že jsem začal hledat statistiky a narazil jsem na zajímavý článek společnosti Moovweb, který měl k dispozici statistiky z 250 zdrojů. Vyhodnocení proběhlo napříč těmito weby, je však důležité zmínit, že se výzkum zabýval zobrazením stránek prostřednictvím mobilních telefonů. To mi však přijde jako relevantní, jelikož poměr prohlížení internetu na mobilních zařízeních již dávno přerostl klasický desktop. Nyní tedy k výsledkům průzkumu.
Sdílení obsahu webu na sociální sítě
Ještě než přikročíme k samotným číslům používání zmiňovaných „sharovacích“ tlačítek, je dobré si říct, že například Pinterest je z 64% závislý na přístupech z telefonu a že přes půl miliardy lidí přistupuje na Facebook z mobilního telefonu (pouze z mobilního telefonu). U Facebooku se toto číslo každoročně zvedá o 78%! Celkově přes 60% lidí tráví svůj čas na mobilních telefonech prohlížením sociálních sítí. Z tohoto pohledu by se mohlo zdát, že mít možnost sdílení obsahu na mém webu na sociální sítě má extrémní smysl. Ale je tomu opravdu tak?
Zmiňovaná společnost Moovweb provedla dané šetření a zjistila, že pouze 0,2% uživatelů klikne na tlačítko sdílet. Což je o 35% méně pravděpodobné, než tomu je u desktopového zobrazení webu. Ano, pouze 0,2% uživatelů použije toto tlačítko. Ještě zajímavější je fakt, že je takřka 12 krát pravděpodobnější, že uživatel klikne na reklamní banner než právě na tlačítko sdílení obsahu na sociální sítě. Možná si říkáte, že studie byla sice provedena na 250 webech, ale těžko říct, kolik bylo reálně sledováno interakcí. Odpověď je – 61 milionů. Výzkum se tedy zdá být více než relevantní.
Na jakou sociální síť se sdílí nejčastěji
I když se tu bavíme pouze o 0,2% potenciálu sdílení obsahu na sociální sítě, možná vás bude i přes to zajímat, na jakou sociální síť uživatel nasdílí obsah nejpravděpodobněji. Nikoho pravděpodobně nepřekvapí, že se jedná o Facebook. V porovnání v podstatě s každou z ostatních sítí je 2-3 krát pravděpodobnější, že obsah poputuje právě na onu síť Marka Zuckerberga.
Důvod, proč uživatelé nepoužívají „sharovací“ tlačítka
V podstatě se jedná o 2 hlavní důvody:
- Uživatel raději nasdílí odkaz přímo těm, u kterých si myslí, že je obsah bude zajímat
- Uživatelé pro návštěvu sociálních sítí používají z více než 75% nativní aplikace daných sítí a v rámci prohlížeče by se tak museli přihlašovat, dávat práva danému webu atp. Což logicky nechtějí nebo je to zdržuje.
Shrnutí:
Více než 75% uživatelů prohlíží sociální sítě v nativních aplikacích. Na Facebook přistupuje z mobilního telefonu více než půl miliardy lidí a toto číslo každoročně stoupá o 78%. I přes tento fakt na tlačítko sdílet obsah webu na sociální sítě klikne v průměru pouze 0,2% uživatelů. Zároveň je 12 krát pravděpodobnější, že uživatel klikne na reklamní banner.