Nejprve bych se rád věnoval první části obsažené v nadpisu článku. Věřím, že je dobré si zasadit věci do souvislostí. To, že se svět kolem nás točí stále rychleji je každému zřejmé, bohužel naše reakční doba je často výrazně opožděnější, a proto může být velice snadné, aby nám ujel v určité oblasti vlak. Horší to je v situaci, kdy to může ovlivnit například naše podnikání.
Noviny (17. století)
Prvním globálnějším médiem byly bezpochyby noviny. Zmínky o těch prvních se datují již do 17. století. Nejdéle publikující noviny na světě jsou Stockholmské Post- och Inrikes Tidningar, které se vydávají již od roku 1645 (od roku 2007 pouze na internetu). Bavíme se tady téměř o době před 400 lety.
Rádio (1/2 20. století)
První zmínky o rádiových stanicích zaznamenáváme na přelomu 19. a 20. století. Tak jak rádio známe teď však začalo vysílat až v dvacátých letech 20. století. Tudíž cca 300 let po vydání prvních novin a pouze 100 let zpět od současnosti.
Televize (barevná, mainstream 1953 resp. 1970 v ČR)
První televize se začínaly objevovat již ve zmiňovaných 20. letech 20. století. Do mainstreamu se však dostávaly postupně a pokud se bavíme o barevné televizi, tak to je až druhá polovina 20. století. Napříč Amerikou se barevný obraz začal přenášet až v roce 1953. U nás Československá televize poprvé vypustila barevný obraz v roce 1970 (mistrovství světa ve sjezdovém lyžování ve Vysokých Tatrách), běžně se barevně začalo vysílat o dva roky později.
Internet (mainstream 2001)
Pokud pomineme historické začátky a vývoj samotný, o World Wide Web (www) se začínáme bavit v roce 1991. Pokud jde o mainstream, tak v roce 1994 začali internet více používat univerzity a k 50% populace se dostal až v roce 2001!
Chytré mobilní telefony (iPhone 2007, Globálně 2012)
První masová produkce mobilních telefonu se datuje na rok 1973, nebavíme se však o mobilních telefonech tak, jak je známe nyní (pro zajímavost legendární Nokia 3310 byla vyrobena v roce 2000). První iPhone přišel v roce 2007, o globálním používání smartphonů se však můžeme bavit až cca od přelomu roku 2012/2013.
Facebook (založení 2004)
V roce 2008 Facebook dosáhl na 100 milionovou hranici (počet uživatelů). K 30.6. 2019 byl počet měsíčně aktivních uživatelů 2,41 miliard. Třetina obyvatel světa tak navštíví alespoň jednou za měsíc Facebook. Každý den navštíví FB 1,59 miliardy uživatelů (sledováno ve stejném měsíci). 21% lidí na planetě je tedy na Facebooku každý den!
Instagram (založení 2010)
Když Facebook rozšířil v roce 2012 svou „stáj“, zvýšil tak ještě výrazněji své dominantní postavení. Aktuálně prostřednictvím svých aplikací Facebook, Instagram, WhatsApp a Messenger obsluhují více než 2,1 miliardy lidí denně.
Když to shrneme, tak od novin k rádiu to trvalo 300 let, ale poté již vývoj na nikoho nečekal a co desetiletí to absolutně převratné novinky. Málo kdo si již dnes uvědomí, že je tomu teprve 20 let, kdy neexistovaly chytré telefony nebo sociální sítě typu Facebook a Instagram. Pokud si to zasadíme do ještě větších souvislostí, tak přístup k internetu má cca 50% světové populace a jak už jsme si řekli výše, cca 28% světové populace se každý den připojí k Facebooku, Instagramu, Messengeru nebo WhatsAppu.
Buďte tam, kde jsou vaši potenciální zákazníci
Ruku na srdce, kdo z vás pravidelně kouká na televizi? A když ano, sledujete reklamy? Pravděpodobně spíš jdete na záchod, přepínáte programy nebo vezmete do ruky chytrý telefon a projedete Facebook, Instagram, TikTok a nevím co dalšího… Proč fungují služby jako Netflix, HBOgo, KODI atp. Protože lidé mohou sledovat co chtějí, v čase který chtějí a neotravují je reklamy. Umíme si asi tedy představit to, jak se chová běžný uživatel a zároveň víme, že třetina celé populace každý den na svém chytrém telefonu spustí sociální sítě. I přesto se náklady na televizní reklamy stále točí kolem hranice 150 miliard dolarů ročně (celosvětově). Přitom jediná reklama, kterou lidé sledují je ta, která běží v rámci SuperBowlu… Je zbytečné házet dalšími čísly, lehce si umíme odvodit to, že printová reklama v očích inzerentů také ještě neskomírá a kolik velkých i malých firem stále přehlíží kanály, ve kterých se lidé, na které by chtěli cílit, nachází.
Pokud nezačnete objevovat nové možnosti, sledovat aktuální trendy a především dokud nezačnete na tyto reálie reagovat, může být vaše dnešní pozice ohrožena. Změny přicházejí rychle a konkurence a noví dravci nikdy nespí. Je vážně tak zvláštní se zamyslet nad tím, že byste váš byznys měli dostat lidem do jejich telefonů, když je používají každý den a vlastně je skoro nepustí z ruky? A není to jen o Facebooku, ale i o webových stránkách, budování brandu, zákaznickém supportu, mobilních aplikacích atp. Je rok 2019, proč jet podle pravidel, které fungovaly v minulém století. E-mail už také nemá open-rate 95%, ale budete rádi za 5%.