„Magické“ SEO: Ukázka špatná práce s titulky a url

Obrázek v intru
tlačítko

Co je vůbec SEO?

Pokud chceme mluvit o SEO, bylo by dobré si na začátku vůbec říct, co tato „magická“ zkratka znamená. Ve stručnosti lze říct, že se jedná o metodiku, v rámci které se snažíme docílit toho, aby náš web byl co nejlépe dohledatelný v prostředí vyhledávačů Google, Seznam atp.

Praktik jak toho docílit je mnoho, základem však je technicky a obsahově správně postavený web. O dalších možnostech jak reputaci webu zvýšit si povíme v některým z dalších článků, nástřelem se může jednat o zvýšení odkazového portfolia webu (linkbuilding).

Jak funguje Google?

V tomto článku budeme svou pozornost věnovat především vyhledávání skrze nejznámější vyhledávač na světě, Google.

Pokud chceme zjistit, jak Google funguje, je potřeba nahlédnout trošku do minulosti. Ještě v době kdy Larry Page a Sergei Brin (zakladatelé Google) studovali na Stanfrodu, uvědomili si jak často se ve vědeckých pracích odkazuje na již publikované, notoricky známe práce (typově Teorie relativity od A. Einsteina). Na základě této premisy v budoucnu navrhl pro svůj vyhledávač tzv. Page Rank.

Každý web, dohledatelný pomocí Google dostával určitý index na základě toho, kolik na něj odkazovalo odkazů z externích zdrojů. To mělo značit, že se jedná o relevantní zdroj. To samozřejmě geniálně fungovalo zpočátku, následně však bylo potřeba tento model modifikovat a rozšiřovat. Roboti Google dnes procházejí jednotlivé weby a umí vyhodnocovat samotný obsah, rozlišovat mezi kvalitním odkazovým portfoliem a účelovým a tak podobně. Dříve tedy mohl fungovat placených zápis do firemních katalogů celkem spolehlivě, dnes však jeden kvalitní odkaz vydá za 10 000 těchto nekvalitních. O tom ale jindy, až se budeme bavit o linkbuildingu.

Základem, na kterém roboti při indexování webů staví je správná technická realizace (od struktury po responzivitu) a obsah, který na webu je. Roboti jsou již tak chytří, že dokážou rozeznat kvalitní obsah od toho nekvalitního. Dříve se tak dělaly například účelové stránky, které opakovaly stále ta stejná slovní spojení:

Náš autobazar nabízející auta, automobily, auťáky, vás vybaví tím nejlepším vozovým parkem. Nabízíme pomalá auta, rychlá auta, červená auta, modré automobily, osobní automobily, užitkové auta atp.

To dnes již naštěstí neplatí a Google sám rozezná relevantní obsah, který by měl být psán pro uživatele, tak aby měl nějaký přínos.

Správná struktura obsahu – titulky a URL

Abychom se neoddalovali od základního tématu tohoto článku, zaměřme se na samotnou strukturu obsahu a jak si můžete samy ublížit, aniž byste tušili, jaké to může mít následky. V první řadě by veškeré texty měly být logicky strukturovaný (Nadpis 1, obsah, Nadpis 2, obsah, Nadpis 3, a tak dále – vždy s relevantními daty). Podle této struktury si Google rozklíčuje o jaký obsah se jedná, kdy by ho měl zobrazovat atd. Samotná struktura však nestačí, když uděláte zbytečnou chybu, jakou může být i zdánlivě nevýznamný překlep. V konečném důsledku se můžete připravit o dohledatelnost daného obsahu nebo i vyhozené peníze za propagaci, PR atp.

1 příklad za všechny

Úvod:

  • Společnost M&M reality disponuje nástrojem pro své makléře, který jim usnadňuje práci a díky němu získávají vysokou konkurenční výhodu na trhu s realitami a financemi. Daný produkt se jmenuje StormmBook.

Popis problému:

  • Pokud do vyhledávače Google zadáte výraz „stormmbook“, vyjedou vám relevantní výsledky vyhledávání. Pokud však omylem  zkomolíte název na „stROmmbook“, tak zjistíte, že prvním výsledkem je článek o tomto produktu, vyjádření majitele M&M reality, prostě  jednoduše PR článek, který byl velmi pravděpodobně placený. Takový PR článek může na různých  médiích stát od 3 000 Kč třeba až do 50 000 Kč. Jak je možné, že se zde objevil článek o StormmBooku? Protože autor článku udělal tento překlep i v titulku článku a tím se dostal i do url.

Výsledek?

  • Společnost pravděpodobně zaplatila PR článek, který je však na správný dotaz STORMMBOOK nedohledatelný, resp jej možná najdeme někde v propadlišti dějin (rozuměj třeba na 5 stránce). Článek dohledáte pouze tak, že zkomolíte výraz uplně stejně jako autor, který si za něj vzal peníze. Pokud tak šlo o posílení brandu (ano je to pouze kapka v moři, ale stát se to může i těm nejmenším hráčům), tak tento tah vůbec nevyšel, stál nějaké peníze a to pouze díky nepozornosti při budování obsahu, respektive již při samotném vytvoření Názvu článku a url.

Jak se vyhnout podobný problémům?

Určitě je možné si spoustu informací nastudovat svépomocí. Pokud na to však nemáte čas a chcete svůj web budovat správnou cestou, můžete se obrátit na nás. Rádi vám poradíme nebo pomůžeme s vývojem samotného webu.

 

Zbývá jediné. Pojďme spojit síly.