Optimalizace rychlosti načítání webu a její vliv na dohledatelnost

Obrázek v intru
tlačítko

Pokud chcete, aby byl váš web lépe dohledatelný, respektive lépe hodnocený vyhledávači (Google, Seznam, …), měli byste svou pozornost věnovat i rychlosti načítání vašeho webu.

Jedná se o naprosto zásadní parametr, podle kterého robot hodnotí, zda vaši stránku zobrazit výše než ostatní. Proč? Již dlouho platí, že Google i ostatní firmy kladou důraz na uživatelskou přívětivost a přinášenou hodnotu. Tudíž je logické, že i rychlost načítání webu má obrovský vliv. Nikdo nemá zájem na tom, aby se web dlouho načítal a stahoval velké množství obsahu (a tím např. ubíral uživateli mobilní data). Ani uživatel (logicky), ani vyhledávač (ten chce spokojené uživatele), ani vy! Protože vy chcete být tou správnou destinací pro potenciálního zákazníka (či návštěvníka – dle zaměření vašeho projektu).

Řazení v rámci vyhledávání již dávno není pouze o klíčových slovech. Musíte dokonale ovládat souhrn technik, které vám pomohou k lepší dohledatelnosti (lepším pozicím). Důraz je kladen na obsah, odkazové portfólio, technické zpracování webu. A právě součástí technické realizace by měla být i optimalizace rychlosti načítání.

Jelikož dnes uživatelé ve velké míře využívají k vyhledávání na internetu své chytré telefony, berou i na toto vyhledávače zřetel. Proto má například Google rozdělené ranky jak pro desktopové verze (na počítačích, noteboocích), tak pro mobilní zařízení. Proto mohou být vaše pozice jiné napříč zařízeními. Kromě toho je samozřejmě potřeba říct, že výsledek vyhledávání je individuální pro každého uživatele. Zadáním by tedy nemělo být – „Chci být na první pozici“, ale spíše nastavení procentuálního zvýšení návštěvnosti vašeho webu z organického vyhledávání. To by mělo kontinuálně růst. Což znamená, že se web a jeho stránky postupně zobrazují na lepších pozicích více a více uživatelům.

Zpátky ale k rozdělení ranků na mobilní a desktopové. Je již naprostým standardem a nutností, aby byl váš web responzivní. Aby se uměl přizpůsobovat napříč rozlišeními. Samotné přeskládání prvků však nestačí, důraz by měl být kladen i na zmíněnou rychlost načítání.

Hodnotící parametry

To, jak si stojí váš web v rámci rychlosti načítání si můžete zkusit v rámci volně dostupného nástroje Google, Page Speed. Zde zadáte url vašeho webu a následně čekáte pár vteřin, než se vám zobrazí výsledky jak pro mobilní zařízení, tak destkop.

Hodnocení probíhá na základě laboratorních dat a dosáhnout chcete vždy čísla v rozmezí 90-100. Dosáhnout hodnoty 100 již chce velkou odbornou znalost, ale nic není nemožné a vaším cílem by měly být vždy ty nejvyšší mety. Bohužel se dnes setkáváme s hodnotami silně podprůměrnými.

Jaká data se tedy konkrétně hodnotí:

První vykreslení obsahu

Metrika, která udává čas prvního vykreslení textu nebo obrázku.

Doba interaktivity

Ta nám udává, za jak dlouho začne být stránka plně interaktivní.

Speed Index

Jak rychle se zobrazí, naplní, obsah webových stránek.

Total Blocking Time

Udává součet všech akcí v milisekundách mezi prvním vykreslením a dobou interaktivity kdy délka úlohy překročí 50 ms.

Vykreslení největšího obsahu

Za jak dlouho se vykreslí největší text nebo obrázek (či jiný element typu video, gif, animace).

Kumulativní změna rozvržení

Tato metrika udává přesuny viditelných prvků v zobrazovací oblasti.

Každý z těchto parametrů má přidělené koeficient váhy na celkové skóre. Respektive každý z parametrů se podílí do určité procentuální výše.

Pojďme si to říct srozumitelně

Výše uvedené parametry jsou pravděpodobně špatně uchopitelné. Pojďme si tedy ukázat, na co si dát konkrétně na webu pozor. Co je možné zlepšit.

Správné technické řešení

V IT slangu se můžete setkat s frází „špagety kód“. Shrnout by se dalo tak, že se jedná o projekt, který je zpracován nesystematicky, pravděpodobně obsahuje řadu technických chyb a dost často se mohou objevit i bezpečnostní trhliny. Zároveň se často setkáváme i s tím, že jsou na webu používány zbytečné pluginy, efekty apod., které web vystavují nejen zmíněným hrozbám, ale zároveň web i výrazně zpomalují a snižují tak v očích vyhledávačů jeho hodnotu.

Velikost médií

Dávejte si pozor na velikost obrázků, videí či animací. To vše může extrémně zpomalovat načítání webu a zároveň zvyšovat datové vytížení mobilních dat uživatele. Pokud chcete jít s dobou, měly by například obrázky být realizovány ve formátu WebP. Jedná se o formát vyvinutý a logicky doporučovaný samotným Googlem. Web by měl umět automaticky přizpůsobovat velikost daného obsahu.

Méně je někdy více

Čistota a přehlednost řešení by měla mít často navrch nad okázalostí a přehnanými efekty. Ty mohou dodávat webu „wow efekt“, ale zároveň mohou webu i ubližovat. Je proto potřeba se občas odprostit od vlastního ega a jít cestou kompromisu a konstruktivního řešení.

Struktura obsahu a velikost obsahu

Zde se už dostáváme i mimo rychlost načítání. Robustní obsah samozřejmě ovlivňuje i samotnou rychlost, zároveň se však již přesouváme do další oblasti SEO. Správná struktura obsahu vám dokáže přihrát další plusové body v rámci dohledatelnosti. Pokud vás zajímá víc, doporučujeme vám následující články:

Postaráme se o váš projekt, jako by byl vlastní

Abychom dostáli našim vlastním slovům. Musí i naše vlastní projekty splňovat nejpřísnější kritéria. Proto jsme se v rámci nového webu zaměřili ještě více na samotnou optimalizaci. Dali jsme si za cíl jen ty nejlepší výsledky. Výsledkem a naší referencí tak může být samotný výsledek. Na mobilních zařízeních aktuálně web dosahuje hodnoty od 97 bodů ze 100, na desktopu jsme se dostali na zmíněný top, se kterým se opravdu jen tak nesetkáte. Desktop se aktuálně tedy pohybuje v rozmezí 99-100.

Pokud potřebujete pomoct s vaším projektem, neváhejte se na nás obrátit. Věřím, že vás dokážeme přesvědčit o tom, že pro vás můžeme být vhodným partnerem pro spolupráci v online prostředí.

Zbývá jediné. Pojďme spojit síly.